Hoger scoren in Google, hoe doe je dat?
In 4 stappen hoger scoren in Google.
Online zoeken is een van de manieren waarop gebruikers in contact met je bedrijf komen. Google is wereldwijd de meest populaire zoekmachine. Deze zoekmachine heeft miljarden zoekopdrachten per dag. De meeste gebruikers zoeken dus op Google, daarom is het belangrijk voor bedrijven op vindbaar te zijn op Google. En daar zo hoog mogelijk te scoren. Om zo hoog mogelijk te scoren in Google zijn er enkele stappen die je moet nemen. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de SEO.
Wat is SEO?
Wanneer je bovenaan in Google vertoond wilt worden zal je bezig moeten gaan met SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Google zet niet zomaar een website bovenaan. Google kijkt naar de meest relevante en waardevolle zoekresultaten. De zoekmachine van Google wordt continu geüpdatet om de zoekervaring van de gebruikers te verbeteren. Daarom moet je SEO ook goed bijgehouden worden. Voor lokale ondernemers die meer klanten in de buurt willen bereiken is er zelfs een speciaal algoritme ontwikkeld: lokale SEO. Hiermee kan Google nog beter inspelen op de wensen van de gebruikers van hun zoekmachine.
Belangrijkste punten van SEO
Er zijn drie belangrijke punten die gelden voor een goede SEO. Google werkt met standaard regels waar je website aan moet voldoen om zo beter vindbaar te zijn.
In het kort zijn deze punten belangrijk voor Google:
- Techniek – Is de website beveiligd met een SSL? Laadt de pagina snel genoeg? Is het design responsief voor smartphone? Is er een sitemap voor de robots van Google?
- Content – Sluit de content aan bij de website en zoekintentie? Is de content relevant en waardevol? Is de content goed leesbaar en zijn de meta-tags goed ingesteld?
- Autoriteit – Hoe lang bestaat de website al? Hoeveel links verwijzen er naar deze website?
4 stappen op te scoren in Google
Je weet nu de betekenis van SEO en welke punten hier zo belangrijk aan zijn. Tijd om aan de slag te gaan om hoger te scoren in Google. We leggen dit uit aan de hand van een aantal stappen.
- Maak unieke en kwalitatief sterke content.
- Werk met on-page optimalisatie
- Maak je website snel en veilig
- Werk met linkbuilding
Maak unieke en kwalitatief sterke content.
Wanneer je gaat starten met het vullen van je website is het belangrijk dat je unieke en kwalitatief goede content hebt. Google houdt er niet van als je content gaat kopiëren van andere, hier kan je dan ook op gestraft worden. Maar hoe maak je nu goede content?
Werk met zoekwoorden
Een zoekwoord is een woord waar jouw potentiële klanten op zoeken in een zoekmachine. Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, kun je achterhalen welke woorden en termen jouw potentiële klanten gebruiken. Wanneer jij deze woorden niet gebruikt is het handig om deze woorden in jouw website toe te voegen. Zijn er nou hele populaire of relevante zoekwoorden, dan kan je hier ook een blog over schrijven. Wanneer mensen hier naar zoeken komen ze uiteindelijk op jouw pagina terecht. Let wel op dat je niet aan over optimalisatie doet, dit betekend dat je veel te vaak je zoekwoord in een tekst gebruikt. Dit kan ten nadele gaan van je vindbaarheid. Gebruik daarom ook synoniemen van je zoekwoord in de tekst.
Houd je website goed bij
Zorg ervoor dat je website niet verouderd. Door je website up to date te houden blijven er bezoekers komen. Je website bijhouden kan door middel van het schrijven van nieuwe blogs. Bekijk wat er binnen jouw branche belangrijk is en schrijf daar een blog over. Wilt jouw unieke content het niet goed doen in de zoekresultaten, en weet je echt niet waar het aan ligt? Neem dan even een kijkje bij een van je concurrenten. Misschien gebruiken zij een ander zoekwoord waardoor ze beter gevonden worden, of hebben hun meer tekst op hun landingspagina? Zo kan je kijken hoe andere het doen en daar je eigen content weer op aanpassen.
Werk met on-page optimalisatie
On-page optimalisatie draait volledig om dat je pagina relevant maakt voor Google. Met on-page optimalisatie zorg je ervoor dat je website helemaal SEO-proof wordt. Hierboven heb je al gelezen over zoekwoorden en het up-to-date houden van je website, dat is al een factor van on-page, maar zijn nog meer factoren waar je aan moet denken om beter vindbaar te worden.
- Title tags – Naast een aansprekende titel, kun je jouw pagina ook een title tag geven. Dit is de term waarmee jouw pagina te zien is in de verschillende zoekmachines. Deze titel moet aanspreken bij de doelgroep, laten zien wat het onderwerp is en van welk bedrijf het goed. Een title tag is standaard 50 karakters lang.
- Goede url – Een goede url vindt Google fijn, maar komt ook een stuk betrouwbaarder over bij bezoekers. Hierin staat naar welke pagina je geleid wordt. Staan hier nou gekke tekens in, dan kan dit al snel voor spam aangezien worden. Zorg er daarom voor dat het duidelijk te zien is waar die url naar toe gaat.
- Meta descriptions – Dit moet aantrekkelijk zijn om te lezen. Lezers moeten geïnteresseerd raken en verder willen klikken. In de meta description kan je ook een goede call-to-action plaatsen.
- Header-tags – Met header-tags bedoelen we de koppen van alle tekst. Zo is er een regel dat een website maar een keer een H1 per pagina mag hebben. Door gebruik te maken van koppen, H1, H2, H3 etc, weten de robots van Google veel beter waar je pagina over gaat. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid.
- Afbeelding – Bij een goed stuk content horen afbeeldingen. Door gebruik te maken van afbeeldingen is de tekst aangenamer om te lezen, maar kan er ook een impressie gedaan worden. Wanneer je plaatjes toevoegt aan je blog of website is het handig om de alt-tekst in te vullen. Veel mensen vergeten dit nog. Als je dit niet invult weet Google niet waar deze afbeelding over gaat. Zodra de afbeelding ook een titel heeft verstrekt het de pagina.
Maak je website snel en veilig.
De veiligheid van je website en de laadtijd van je pagina’s is een belangrijke factor voor Google. Duurt het lang voordat een pagina geladen is, dan is de kans vrij groot dat je bezoekers afhaken. Dit geeft een hoge bouncerate en een hoge bouncerate is niet goed voor je SEO.
Door middel van een SSL certificaat kan je je website beveiligen. SSL staat voor Secure Sockets Layer, dit is een versleutelde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat alle data, tussen webserver en browser, geheim blijft en niet onderschept kan worden. Door aan Google te laten zien dat je een SSL certificaat hebt zal dit je rankings bevorderen. Je herkent een website die een beveiligingscertificaat heeft aan de https:// ten opzichte van http:// aan het begin van de url.
Werk met linkbuilding.
Door aan de slag te gaan met linkbuilding kan je de autoriteit van je website een boost geven. Met linkbuilden bedoelen we het actief links generen van andere websites naar jouw website. Belangrijk hierbij is dat het op een natuurlijke manier wordt gedaan. Wanneer er veel andere websites linken naar jouw website zal Google jouw website of pagina belangrijker vinden. Door het linkbuilden wordt je domein autoriteit en pagerank hoger. En hoe hoger de domein autoriteit hoe beter. Hierdoor zal je hoger in de zoekresultaten terecht komen. Linkbuilding is een van de moeilijkste en tijdrovende factoren binnen SEO.
Interne linkstructuur
Naast externe links is een interne linkstructuur ook heel belangrijk. Met interne links bedoelen we links die binnen jouw website naar een andere pagina op jouw website linken. Door te linken naar je belangrijke pagina’s in de header, footer, in de tekst of via een afbeelding geef je aan welke pagina’s belangrijker zijn. Ook bevordert een goede interne linkstructuur het doorklikken naar andere pagina’s binnen je website. Zo zullen de bezoekers meer pagina’s bezoeken en een fijne ervaring door jouw website hebben.
Inverteren in SEO
Hoger scoren in Google betekent investeren in SEO. De basis is een goede website techniek, waar je relevante content op blijft plaatsen. Heb je dat voor elkaar, dan draait het om een gebruiksvriendelijke website met goede links.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Neem dan contact met ons op! Wij hebben verschillende diensten die helpen om jouw website hoog in Google te laten scoren.