skip to Main Content
Hoe Werkt SEO?

Hoe werkt SEO?

Wat is SEO en hoe werkt het nou?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Dit wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Wanneer je je bezig houdt met SEO wil je ervoor zorgen dat je hoger op komt in verschillende zoekmachines, maar ook dat er meer verkeer naar je website komt. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Wij leggen je het uit.

Hoe werkt SEO?

Zoekmachines zoals Google hebben complexe regels aan het beter vindbaar worden van websites. Zij willen een gebruiker de best mogelijke ervaring geven als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt. Er zijn dus veel verschillende technieken die je kan toepassen om zo als beste gevonden te worden. Deze verschillende technieken zijn:
  • Content op de website
  • Techniek van de website
  • Autoriteit van de website
  • Linkbuilding
Dit zijn verschillende taken die er gedaan moeten worden om beter zichtbaar te worden in zoekmachines. Hieronder leggen we een voor een uit wat daar zo belangrijk aan is. 

Content

Schrijf duidelijke teksten op je website. Zorg er altijd voor dat je teksten relevant zijn voor de lezer. Maak er geen onoverzichtelijk verhaal van waar de lezer niks van snapt, dan haken ze af en dit ziet Google weer. Ga ook niet strooien met zoekwoorden, dit werkt negatief op je vindbaarheid. Gebruik de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden met een goede regelmaat. Zorg er ook altijd voor dat jouw zoekwoord in eerste titel staat. Door kwalitatief goede content op je website te hebben kan je ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door zoekmachines. 

Techniek van de website

Beter gevonden te worden heeft ook met een stukje techniek van de website te maken. Belangrijk bij een website is dat je een overzichtelijke META structuur hebt. Dit is de gehele structuur van de website, exclusief de content. Met de META structuur bedoelen wij de juiste opmaak van titels, URL’s, breadcrums en interne links. Door dit goed op orde te hebben zullen de crawlers of spiders van Google jou website beter begrijpen. Hierdoor zal Google jouw website hoger in de zoekresultaten plaatsen. 

Autoriteit van de website

Dit wil niks anders zeggen dan hoe betrouwbaar jouw website is. Google kan door middel van autoriteit scores zien of jouw website betrouwbaar is of dat een een spam website is. De autoriteit wordt weergegeven door een getal tussen de 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe beter je scoort in de zoekresultaten van Google. Maar wat nou als jouw betrouwbaar website niet betrouwbaar over komt door Google? Wat kan je dan het beste doen? Dit kan je bijvoorbeeld door middel van een SSL-certificaat omhoog krijgen, maar ook door middel van on-page optimalisatie. Wanneer jouw website SEO-proof is, zal jouw autoriteit ook omhoog gaan.

Linkbuilding

Geef je website een extra boost door te werken met linkbuilding. Linkbuilding is in de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Door middel van links kan je je website beter gevonden worden. Deze links kan je kopen of vragen bij andere websites die relevant voor je zijn. Let wel op dat die betrouwbare websites zijn. Want wanneer Google ziet dat andere websites naar jouw website verwijzen, ben je belangrijker dan een website waar bijna niemand naar refereert. Daarom houden SEO specialisten zich actief bezig met linkbuilding. 
 
Zo nu ben je wat meer te weten gekomen van SEO. Je ziet dat er verschillende taken gedaan moeten worden om zo je SEO geoptimaliseerd te hebben. 

Meer weten over SEO?

Wil je meer weten over SEO? We plaatsen regelmatig nieuwe blogs. Zoals ons artikel over lokale SEO, waarin we uitleggen hoe je als lokale ondernemer optimaal gebruik maakt van Google’s algoritme. Laat je SEO liever over aan de professionals? Dat kan ook, neem gerust contact op!
Back To Top